. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

ZUŠ

Hra na keyboard

NÁSTROJ

10.7.2017

​

Pokud nevíte, jaký nástroj pořídit, nabízím Vám několik základních informací. Především doporučuji, abyste nástroj pořídili nebo se na něj informovali ve specializované prodejně (prodejně hudebních nástrojů) – nekupujte nástroj v hypermarketech apod., mohla by to být „hračka“. A protože, jako u „jiných výrobků“, je i v případě digitálních klavírů trh poměrně přesycen, doporučuji Vám aspoň dva výrobce: Yamaha nebo Casio, u nichž máte jakousi jistotu profesionálního přístupu, při případné reklamaci.

​

ROZSAH:

Minimální počet oktáv: 5 (61 kláves)

​

DYNAMIKA:

Klaviatura s dynamikou (tzn., že se hlasitost mění podle síly úhozu).

​

JEDEN TIP:

Stává se, že jsou rodinné prostředky na pořízení nástroje „limitovány“. Dovoluji si proto poukázat na jeden z vhodných nástrojů v nižší cenové kategorii (cca 4.500Kč – aktuální cenu, prodejce apod. vyhledejte pomocí internetového prohlížeče):

​

YAMAHA PSR-E353

PŮJČOVNY HUDEBNÍCH NÁSTROJŮ:

Pokud máte pochybnosti, bude-li Vaše dítě hudba „bavit“, můžete si nástroj zapůjčit. Tyto služby poskytuje např. server „hudebka.cz“. „Aktuální půjčovny“ vyhledejte pomocí internetového prohlížeče. Naše ZUŠ digitální piana (ani příslušenství k nim, např. pedály) nezapůjčuje.

​

PŘÍSLUŠENSTVÍ K NÁSTROJI

​

STOJAN (pro „přenosné“ nástroje, které prodejci zpravidla zařazují do kategorie „keyboardy“ nebo „klávesy“): 

Nejméně vhodný je stojan „X“ (obrázek viz níže). Nástroj nemá potřebnou stabilitu (a to ani u nástrojů s menším rozsahem /např. 5 oktáv/). Přesto je tento stojan hojně užíván, patrně pro svou skladnost. Prodejci Vám jej možná budou nabízet i jako „ideální řešení“. V každém případě je lépe umístit nástroj na stojan „X“, než na skříň na ložní prádlo. Vhodnější je „čtyřnohý“ stojan (obr. viz níže). Plně postačí i vhodný stůl, pod který lze dát při hře nohy (ty musí být vždy poněkud pod nástrojem, jako u standardního klavíru). Stojan lze také „podomácku“ vyrobit, z dřevěných latí apod. – stojan nemusí být nastavitelný. Výška klaviatury (bílých kláves) od podlahy je jako u standardního klavíru, tj. cca 73 cm (nezáleží na „velikosti“ dítěte). Správná poloha dítěte je řešena výškou stoličky. Hru vstoje v naší ZUŠ (při výuce) nepoužíváme.

​

fotografie jsou pouze ilustrační

PEDÁL:

Pedál je velmi důležitou součástí nástroje. U levnějších nástrojů není pedál součástí balení. Důležitá informace: pedály se mohou lišit nejen tvarem, ale i vlastnostmi (podle výrobce). Při koupi pedálu je vhodné nejdříve zaslat dotaz prodejci, aby potvrdil, bude-li Vám pedál fungovat. Nezapomeňte uvést typ nástroje (např. „YAMAHA PSR-E353“ apod.).

​

fotografie jsou pouze ilustrační

STOLIČKA:

Pro malé děti je asi nejvhodnější nastavitelná stolička „bez pojezdu“ (obr. viz níže). Pořízení klavírní stoličky je však poměrně nákladné a navíc současná nabídka neodpovídá požadovanému účelu (stoličky jsou nekvalitní). V domácích podmínkách se dá použít i standardní židle, která má potřebnou výšku, podle „aktuální velikosti“ dítěte.

​

fotografie jsou pouze ilustrační

VÝŠKA KLAVÍRNÍ STOLIČKY A JEJÍ VZDÁLENOST OD NÁSTROJE:

Stolička (židle) by měla být tak vysoká, aby byly lokty (při hře) minimálně na úrovni kláves nebo poněkud nad nimi. Nikdy ne pod klaviaturou. Vhodnou vzdálenost stoličky od nástroje můžeme posoudit podle vzdálenosti loktů od těla (při hře). Lokty by měly být poněkud před tělem.

Nastavení vhodné výšky stoličky může mít za následek to, že je dítě příliš vysoko a nedosáhne nohami na podlahu. Tehdy dětem dáváme pod nohy „podnožku, bedýnku, schůdek, dětskou stoličku“ apod. – zapřené nohy jsou důležité pro stabilitu těla při hře a nesmí „viset“ ve vzduchu. INFO: Pedálový adaptér (obr. viz níže) nevyžadujeme; adaptér lze navíc použít pouze u některých pedálů pro digitální piana.

​

fotografie je pouze ilustrační

ZÁVĚREM:

Patrně „nejpříjemnější“ je pořízení takového nástroje, který již obsahuje vše potřebné (obr. viz níže). Tyto nástroje jsou však dražší (cca od 19.000 Kč). Jakousi výhodou je, že součástí „dodávky“ bývá i nastavitelná stolička (tuto informaci si ověřte dle aktuální nabídky u jednotlivých prodejců). U dražších nástrojů je dobré předem vědět, hodlá-li Vaše dítě využívat nabídku automatických funkcí nástroje (tehdy je vhodné pořídit „nástroj s displejem a mnoha tlačítky“) nebo bude-li jej zajímat spíše klavírní způsob hry (v tomto případě doporučuji spíše digitální piano – např. Clavinovu, bez displeje a mnoha tlačítek). INFO: V naší ZUŠ nástroje se třemi pedály nevyžadujeme. A ještě připomínám, že pětioktávový nástroj vystačí po celou dobu studia.

​

fotografie jsou pouze ilustrační

YAMAHA CLAVINOVA

YAMAHA DGX 660

© 2008-18 Zdeněk Bartošík

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .